Nieuws

Dag van de Schoonmaak maandag 20 juni 2016

‘Poetsen met een plus’-campagne levert Familiehulp 816 nieuwe huishoudhulpen op

 

Precies een jaar geleden lanceerde Familiehulp naar aanleiding van de Dag van de Schoonmaak de wervingscampagne ‘Poetsen met een plus’. Doel van de campagne was om 500 huishoudhulpen aan te werven. Dat werden er uiteindelijk meer dan 800 of zo’n 32% meer dan in de periode juli 2014 tot en met juni 2015. 50 huishoudhulpen konden binnen Familiehulp ook doorstromen van de dienstenchequeswerking PIT naar de poetsdienst (die zorgvragers ondersteunt vanuit de aanvullende thuiszorg ).

 

Algemeen directeur Ann Demeulemeester toont zich bijzonder tevreden over het behaalde resultaat: “We konden  de groeiende behoefte aan vakbekwame huishoudhulpen nauwelijks bijbenen. Dit zowel binnen onze poetsdienst zorg als binnen onze dienstenchequeswerking PIT. Oorzaken zijn onder meer een toenemende vraag doordat ouderen langer thuis willen kunnen blijven wonen en dus ook ondersteuning nodig hebben bij huishoudelijke taken. Daarnaast kennen we intern een pensioneringsgolf en het personeelsverloop dat eigen is aan een grote zorgorganisatie: medewerkers groeien intern door, werken bij voorkeur deeltijds, vallen uit wegens ziekte, enzovoort. Bovendien kampt de job van huishoudhulp met hardnekkige clichés zoals de vooronderstelling dat het beroep een exclusieve vrouwenzaak is of de idee dat de job niks anders is dan poetsen alleen.

Met de ‘Poetsen met een plus’-campagne zijn we tegen deze clichés ingegaan. De ‘plus’ staat daarbij symbool voor de meerwaarde die onze huishoudhulpen elke dag opnieuw bieden op de werkvloer. Huishoudhulpen zijn samen met onze verzorgenden dikwijls de extra link in de thuiszorg omdat door hun helpende handen en hun luisterend oor ouderen inderdaad langer in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven. Terwijl PIT’ers, de huishoudhulpen met dienstencheques, het leven van tal van gezinnen veel aangenamer en comfortabeler maken.

De ‘plus’ gaat overigens in verschillende richtingen: als werknemer dat beetje meer doen voor je cliënt of klant, als werkgever dat beetje meer doen voor je medewerkers,... Als ik zie dat we meer dan 800 nieuwe mensen hebben kunnen aantrekken, dan ben ik er van overtuigd dat onze positieve boodschap opgepikt is.”

 

Bij de campagne zette Familiehulp diverse middelen in: jobadvertenties, Facebookads, flyers, affiches, postkaarten, autostickers,... tot zelfs bekendmaking op lijnbussen. Via de landingspagina www.jobmeteenplus.be konden geïnteresseerden onmiddellijk online solliciteren. Ann Demeulemeester is vooral verheugd over het grote interne draagvlak voor de campagne: “Een sterkte van deze campagne was de grote betrokkenheid van onze medewerkers die intensief meegezocht hebben naar nieuwe collega’s. Door hun vele getuigenissen op verschillende fora over het plezier dat zij in hun job hebben en het ‘wauwgevoel’ dat zij bij onze cliënten en klanten teweegbrengen konden zij heel wat mensen overtuigen om te solliciteren.” 

 

De 816 aanwervingen gebeurden gespreid als volgt:

 

 

N = aanwervingen binnen poetsdienst zorg

N = aanwervingen binnen PIT dienstenchequeswerking

N = totaal aantal aanwervingen

N = % meer dan in gelijkaardige periode zonder campagne

Antwerpen

96

97

193

+ 21%

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

18

40

58

+ 66,5%

Limburg

74

49

123

+ 10%

Oost-Vlaanderen

73

107

180

+ 51%

Vlaams-Brabant

25

43

68

+ 48,5%

West-Vlaanderen

67

127

194

+ 32%

TOTAAL

353

463

816

+ 32%

 

De ‘Poetsen met een plus’-campagne loopt nog tot eind juni 2016, maar uiteraard blijft Familiehulp ook nadien actief huishoudhulpen aanwerven. Alle openstaande vacatures – ook voor verzorgenden, begeleidend personeel en andere functies – vind je op www.familiehulp.be/jobs

 

Poetsen in cijfers*

 

Familiehulp stelt 12.501 medewerkers te werk, waarvan 5.086 huishoudhulpen. 2.491 van hen werken in de poetsdienst en staan in voor het onderhoud van de woning bij zorgvragers  en ondersteunen hen bij kleine huishoudelijke taken zoals was en strijk, afwas,...  2.595 huishoudhulpen werken binnen onze dienstenchequedivisie PIT. Zij doen de wekelijkse schoonmaak, koken, doen klein verstelwerk,... en zorgen er zo voor dat gezinnen wat meer vrije tijd krijgen. 

 

In 2015 deden 22.091 zorgbehoevende cliënten een beroep op een huishoudhulp zorg. 19.864 klanten kregen hulp in huis van een PIT-huishoudhulp. 

 

De ‘gemiddelde’ huishoudhulp zorg bij Familiehulp werkt 25 uur per week, is 48,5 jaar oud en heeft een anciënniteit van 13 jaar. Per werkdag legt zij of hij zo’n 8 km af naar de cliënten. De ‘gemiddelde’ PIT-huishoudhulp werkt 27 u per week, is 43 jaar oud en heeft een anciënniteit van 2 jaar. Per dag verplaatst zij of hij zich 9 km naar de verschillende klanten.

 

* cijfers jaarverslag 2015

 

Een sms’je voor onze sterspelers

 

Op maandag 20 juni 2016 krijgen alle huishoudhulpen van Familiehulp een sms’je om hen te bedanken. Dat sms’je  baat, hoe kan het ook anders, in de EK-sfeer: “Als huishoudhulp ben jij een sterspeler van Familiehulp. In ons team speel je elke dag een belangrijke thuismatch. Daar willen we je oprecht voor bedanken!”

 

Testimonial*

 

Onze collega Magali Surmont uit Knokke Heist is 20, werkt voltijds en is gepassioneerd door haar job als huishoudhulp binnen de poetsdienst zorg : “Ik doe het allereerst puur voor de mensen. En het is echt ‘de max’. Ik ben van nature zeer behulpzaam, schep heel veel voldoening in het helpen van mensen. En je krijgt daar zoveel voor terug. Want een huishoudhulp is er niet alleen om te kuisen maar vooral om bezig te zijn met de mensen, om voor hen open te staan. Als je ziet, hoe blij ze zijn als ze je zien. Tja, daar doe je het voor hé. Het is echt 'super'. Bovendien ben ik beland in een toffe bende collega’s. Dus eigenlijk kan het niet stuk. En al ben ik zelf nog maar 20, dit is iets wat ik zo lang mogelijk wil blijven doen. Maar je moet openstaan voor de mensen. Anders begin je er beter niet aan.”

 

* Wil je graag een interview (telefonisch of op de werkvloer) met een huishoudhulp zorg of PIT uit je eigen regio, aarzel dan niet om contact op te nemen. Wij brengen je zo snel mogelijk met haar of hem in contact.

 

Meer informatie?

 

Voor meer informatie over dit persbericht kan je terecht bij San Cooreman, manager marketing en communicatie van Familiehulp, san.cooreman@familiehulp.be  of 0486 23 38 41.

 

Dag van de Schoonmaak (20 juni)

ACV voeding en diensten organiseert sinds 2008 op de voorlaatste vrijdag van juni de Dag van de Schoonmaak. Dit initiatief kent ruime bijval in de sector. In België werken meer dan 200.000 vrouwen en mannen als schoonmaker. Op de Dag van de Schoonmaak worden zij openlijk bedankt voor hun inzet en de meerwaarde die zij betekenen voor ons allen.

 

Over Familiehulp

Familiehulp is met meer dan 12.500 medewerkers actief in de thuiszorg in Vlaanderen en Brussel. Onze organisatie biedt een breed gamma van thuiszorgdiensten zoals gezinszorg, ouderenzorg, zorg voor personen met dementie, zorg voor personen met een psychische kwetsbaarheid, zorg voor personen met een handicap, zorg voor personen in kansarmoede, kraamzorg, palliatieve zorg, oppas, poetshulp en karweihulp. Familiehulp is een professionele partner voor woonzorgassistentie, organiseert opleidingen voor het beroep van verzorgende, beheert kleinschalige dagverzorgingshuizen (NOAH) en baat 6 kinderdagverblijven (De Speelboom) uit. Je kan bij Familiehulp ook terecht voor huishoudelijke hulp met dienstencheques (PIT). Met Goed Wonen is Familiehulp ook actief in de sociale economie. Meer informatie: www.familiehulp.be



Datum: 20/06/2016

Terug

 
© 2005, Brusselse Welzijns- en gezondheidsRaad
Lakensestraat 76, bus 3
1000 Brussel

 
info@bwr.be
Tel 02 414 15 85 - Fax 02 414 17 19
Rek.nr.: IBAN BE21 4352 2672 0103
 
Logo VGC